Kökkö blogi

perjantaina, toukokuuta 26, 2006

Ihmiset, eli markkinavoimat

Kuten keskiviikkona aavistelin, Seiska ja kumppanit sai kuulla kunniansa Lordin naaman julkaisemisesta. Mittasuhdetta en olisi kuitenkaan uskonut. Jännittävimpänä asiana oli Olvi -panimon päätös vetää mainoksensa pois Seiskasta kesäksi.

Kyseessä voi tietysti olla Olvin johdon ihan omantunnon kysymys. Heitäkin voi potuttaa naamojen julkaiseminen siinä missä muitakin ihmisiä eikä mainoskampanja niin suuri menetys tähän nähden ole. Kuitenkin todennäköisempi motiivi löytynee ihan markkintalouden soveltamisesta. Kansa oli helvetin näreissään ja Olvi päätti liittyä messiin. Sitä mainosarvoa saa jokainen vain kuvitella. Kovimmat lordinfanit taitavat nyt suosia ensisijaisesti Olvia.

Kyynisimmät voivat nähdä tässä jotakin väärää. Tempulla saatiin vain kaljaa myytyä! Mutta ei siinä mitään pahaa ole. Olvi teki oman päätöksensä asian tiimoilta. Jos kuluttaja siitä tykkää niin paljon, että suosii kaljaostoksissaan tästä edes Olvia, niin sitten suosii. Sama juttu kuin kaveri tekee sinulle hyvän palveluksen ja sinä vastavuorisesti ostat hänelle jotain, koska haluat musitaa häntä hyvästä teosta.

Siinä se nähtiin, markkinavoimat ovat ihmisiä.